LEEUWARDEN – Het afgelopen weekend is met bijna zestig mensen van wel acht verschillende bedrijven een start gemaakt met de bouw van twee onderdoorgangen bij Leeuwarden Werpsterhoeke.

Aannemer Max Bögl heeft de funderingsconstructie en de damwanden succesvol aangebracht voor zowel de onderdoorgang voor fietsers, als voor de auto-onderdoorgang. Tijdens deze werkzaamheden was er geen treinverkeer mogelijk.
De onderdoorgangen komen ten zuiden van Leeuwarden. Ter voorbereiding is in dit weekend eerst een funderingsconstructie aangebracht. Daarvoor moest het spoor gedeeltelijk worden verwijderd en weer op tijd teruggebouwd, zodat
vanochtend de eerste trein volgens planning kon rijden.

De funderingsconstructie bestaat uit 32 buispalen met een maximale lengte van 21 meter en 119 damwanden met een lengte van 13,5 meter. De damwanden werden ingetrild. Hiervoor waren 4 grote stellingen nodig. De palen werden geboord met 3 boorstellingen.

Het aanbrengen van de fundering was een flinke klus, waarvoor maar liefst 57 mensen in ploegen werkten. Daarbij werd alles uit de kast gehaald: 5 tractoren, 2 rupskranen, 2 betonpompen, 2 telekranen, 3 spoorkranen, 2 hoogwerkers, 2 dumpers, 2 shovels en 1 stopmachine.

In het voorjaar van 2016 volgt een tweede weekend waarin er geen treinen zullen rijden. Dan worden de tunneldelen geplaatst. Deze delen worden in de aankomende maanden nabij het spoor gemaakt en worden tijdens het tweede treinvrije weekend ingereden. In het 4e kwartaal van 2016 kunnen de onderdoorgangen in gebruik worden genomen.

Er komt een onderdoorgang voor fietsers en één voor gemotoriseerd verkeer. Het project wordt in fases uitgevoerd. De eerste fase is de bouw van twee onderdoorgangen. Na 2018 volgt het station. Vanaf 2017 gaan vier treinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Meppel/Zwolle. Gemeente Leeuwarden, provincie Fryslân en ProRail werken gezamenlijk aan dit project.

Bron: Vrij-Baan

Share.

Comments are closed.