LEEUWARDEN – Het schetsontwerp van de onderdoorgangen van het toekomstig station Leeuwarden Werpsterhoek is vastgesteld door de stuurgroep Werpsterhoek (provincie Fryslân, gemeente Leeuwarden en ProRail).

Het schetsontwerp wordt in de aankomende maanden verder uitgewerkt naar een definitief ontwerp. Dit najaar wordt het ontwerp voorgelegd aan gemeenteraad van Leeuwarden en Provinciale Staten van Fryslân.

Landschappelijke inpassing
Een belangrijk landschappelijk element is de oude dijk van de voormalige Middelzee. Precies op het punt waar het spoor deze oude dijk doorkruist komt de onderdoorgang voor fietsers. Het fietspad volgt hierbij aan de oostkant van het spoor zoveel mogelijk de oorspronkelijke loop van deze dijk om deze vervolgens te verlaten en met een bocht de onderdoorgang in te draaien. Nadat de fieter de onderdoorgang is gepasseerd komt de fietser aan de westkant van het spoor weer terug op de oorspronkelijke loop van de dijk. In een samenspel tussen architect en het kwaliteitsteam Leeuwarden Zuidwest is een schetsontwerp tot stand gekomen dat de oude dijk beleefbaar maakt binnen de functionele eisen (onder andere veiligheid) die aan een fietspad worden gesteld. Er komt ook een onderdoorgang voor het autoverkeer, tussen het toekomstige station en het nieuwe knooppunt Werpsterhoek. Deze onderdoorgang zorgt voor de verbinding tussen De Zuidlanden en Nieuw Stroomland.

Schetsontwerp onderdoorgang station Werpsterhoek

Samenwerking
De provincie, de gemeente Leeuwarden en ProRail leggen samen het station en de onderdoorgangen aan. Het station Werpsterhoek met de twee onderdoorgangen is één van de spoorprojecten in Fryslân die wordt gefinancierd uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Verder is station Werpsterhoek een belangrijk onderdeel van Vrij-Baan en maakt ook deel uit van de gebiedsontwikkeling Leeuwarden Zuidwest. Station Leeuwarden Werpsterhoek zorgt dat de wijken Nieuw Stroomland en De Zuidlanden, met in de toekomst circa 6500 woningen, bedrijvigheid en recreatie, goed ontsloten worden.

Planning
Het station en de onderdoorgangen worden gefaseerd aangelegd. In 2014-2015 worden de onderdoorgangen gerealiseerd. Na 2018, als De Zuidlanden en Nieuw Stroomland verder ontwikkeld zijn, volgt het station met alle daarbij behorende voorzieningen als voorpleinen, parkeerplaatsen en fietsenstallingen.

Bron: Vrij-Baan

Share.

Comments are closed.