LEEUWARDEN – Op het zuidelijk deel van de Haak om Leeuwarden wordt dit weekend dag en nacht gewerkt aan het Knooppunt Werpsterhoek.

Komende nacht wordt onder andere overbodig asfalt verwijderd. Dit zogenaamde ‘freesasfalt’ wordt direct afgevoerd naar het noordelijk deel van de Haak. Ten zuiden van Marsum wordt het tijdelijk opgeslagen op het werkterrein langs de N31/N383 bij de Hegedyk. Van daaruit wordt het op een later moment duurzaam hergebruikt als onderlaag voor de nieuwe rijksweg.

De transporten van het freesasfalt tussen Werpsterhoek en Marsum vinden plaats vanaf vrijdagavond, 19:00 uur en duren naar verwachting tot de volgende ochtend 06:00 uur. Omwonenden van de transportroute en het werkterrein zijn vooraf schriftelijk geïnformeerd over de nachtelijke activiteiten.

Door het freesasfalt over een korte afstand te vervoeren om het daarna te hergebruiken wordt bespaard op transportkilometers en materiaalgebruik en daarmee ook op de uitstoot van CO2. Deze manier van werken is een van de praktijkvoorbeelden die past bij het speerpunt duurzaamheid van Leeuwarden Vrij-Baan.

Duurzaamheidsambitie
Binnen het project de Haak om Leeuwarden werken Rijkswaterstaat, provincie Fryslân en hun aannemers samen in projectorganisaties die zijn gericht op duurzaamheid. Duurzaam voor de fysieke omgeving (‘planet’) én duurzaam voor de mensen die in die omgeving wonen en werken (‘people’).

In hun duurzaamheidambitie streven alle partijen naar vermindering van de milieubelasting, optimalisatie van de Life Cycle Cost (LCC) en (her)gebruik van duurzame materialen. Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap (MVO) zorgt voor een verhoging van de maatschappelijke betrokkenheid bij en waarde van het project. Het uiteindelijk doel van de Haak om Leeuwarden is om met gemotiveerde medewerkers en een tevreden omgeving te komen tot een onderhoudsarm en groen project.

CO2-reductie wordt vooral bereikt door te beperken op materiaalgebruik en transportkilometers per as. Het onderhoudsvrij ontwerpen van kunstwerken en het toepassen van duurzaam asfalt zorgen voor een langere levensduur daarmee het terugbrengen van de LCC. Daar waar mogelijk wordt asfalt hergebruikt en wordt gebruik gemaakt van bestaande (weg)constructies als fundering voor nieuwe onderdelen. MVO draagt bij aan een veilige en duurzame bedrijfsvoering, een goede verstandhouding tussen de projectorganisatie en haar relaties en duurzame kennisontwikkeling in de vorm van lesprogramma’s, leertrajecten en stageplaatsen.

Bron: Vrij-Baan

Share.

Comments are closed.